Metoda prin care poți cere ajutor la 112 fără să te prindă agresorul
Serviciul de urgență 112 poate fi apelat în caz de nevoie și pe ascuns, printr-o metodă ce protejează victimele de agresorii lor. Operatorii vor ști ce au de făcut atunci când vor auzi acest mesaj codificat.
A apărut o nouă metodă de apel codificat la 112. Persoanele care se află într-un pericol iminent reușesc să apeleze numărul unic de urgență, iar, ca să nu fie descoperite de agresori, adoptă o tactică inteligentă de a alerta autoritățile. Sub forma unei comenzi de pizza, victimele, de cele mai multe ori femei sau copii, transmit informațiile esențiale operatorilor. În scurt timp, oamenii legii ajung la adresa unde are loc agresiunea și salvează apelantul.
În 2015, o femeie din America a sunat la numărul de urgență 911 pentru a cere ajutor. Operatorul a crezut că este o glumă la început, dar a preferat să se asigure că este, totuși, vorba despre o urgență reală. A întrebat apelantul, o femeie ce era agresată de partenerul său, de mai multe ori dacă este conștientă că a sunat la numărul de urgențe. După ce a primit toate detaliile necesare, a trimis o echipă de polițiști la adresa indicată. Astfel, victima a fost salvată, iar convorbirea a fost făcută publică și folosită într-o reclamă TV împotriva violenței domestice. Spot-ul a primit inclusiv un premiu la Cannes.
Această metodă a fost adoptată și în țara noastră. Din păcate, unii abuzează de ea și o folosesc în scop de amuzament, în timp ce pot avea loc adevărate urgențe. La începutul anului, un bărbat din București a sunat la 112 și a cerut operatoarei o pizza. Inițial, femeia a crezut că este un apel abuziv, la fel ca în cazul prezentat anterior. În loc să oprească apelul, s-a asigurat că bărbatul știe unde a sunat.
Bucureșteanul se afla în mașină cu un șofer ce era sub influența alcoolului și prezenta un comportament agresiv, iar pentru a se asigura că viața lui nu va fi pusă în pericol, a apelat autoritățile cu gândul să folosească un limbaj codificat. Fără ca șoferul să își dea seama, bărbatul a alertat poliția, iar un echipaj a pornit în căutarea mașinii. Aceasta a fost oprită în trafic, iar șoferul sancționat, având o alcoolemie de 0,28 alcool pur în aerul expirat.
Astfel, este foarte important ca operatorii serviciului de urgență să fie stăpâni pe sine și să adopte o atitudine de liniștire și înțelegere a apelantului ce poate fi într-un iminent pericol.
„Operatorii STS au pregătire să identifice și să gestioneze tipurile de apeluri în care persoanele implicate nu pot oferi detalii despre situația de pericol în care se află. Aceștia au competențe de comunicare, mediere/negociere, cultură generală, au cunoștințe de geografie, informatică, dar și abilități de rezistență la presiune. La 112 este obligatoriu ca fiecare operator să cunoască cel puțin o limbă străină”, a transmis Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru FANATIK.