Cine este Vasile Ion, candidatul care a făcut în două ore peste 1 milion de vizualizări pe Tik Tok
Jurnaliștii de la Recorder, alături de un specialist IT, au demonstrat cât de ușor pot fi manipulați algoritmii platformei TikTok. Aceștia au făcut un experiment și au creat un cont fictiv pentru un politician inventat, interpretat de un actor. La nici două ore de la încărcare, videoclipul a strâns peste 1 milion de vizualizări, demonstrând astfel vulnerabilitățile sistemului de securitate al celebrei platforme.
Personajul fictiv, „Vasile Ion”, interpretat de un actor, apare într-un videoclip în care își anunță candidatura pentru funcția de prim-ministru al României, funcție care nu se câștigă prin alegeri.
În filmare, acesta face promisiuni absurde precum două kilograme de aur pentru fiecare cetățean.
„Dragi români, numele meu este Vasile Ion, viitorul dvs prim ministru! Iată câteva dintre propunerile mele. Prima și cea mai importantă: aur pentru toți! Din partea mea, din partea primului ministru, fiecare român va primi două kilograme de aur din rezerva statului. Rezervele oricărui stat sunt foarte mari. Noi nu știm, e secret de stat”, spune „candidatul”, în filmuleț.
Specialistul a folosit apoi un script informatic care a generat trafic masiv, aparent organic, către contul nou creat.
Specialistul IT Levi Elekes, care a colaborat la experiment, a explicat mecanismele din spatele viralizării clipului.
„Nu voi putea arăta exact scriptul care generează vizualizările și like-urile și cum anume s-a făcut acest lucru. Rulează un terminal cu diferite comenzi care ne obține tot ce ne dorim să avem pe TikTok. Scriptul a rulat, iar al vostru candidat are 1 milion de vizualizări”, arată Levi Elekes.
După ce clipul a acumulat câteva vizualizări organice, un script a fost activat pentru a crea trafic fals, generând impresia de popularitate autentică.
„Se creează o bază de date, să zicem cu 5.000 de oameni, pe care vrem să-i poziționăm ca oameni reali. Conturi false pe care intri și îți este foarte greu să îți dai seama pentru că omul are poză de profil, are și clipuri urcate cu el, cu pisica, cu familia etc, dar, de fapt, nu este el”, explică programatorul.
S-au folosit aproximativ 3.000 de conturi false, fiecare dintre ele având poze, clipuri și interacțiuni care le fac să pară reale. Aceste conturi generează vizualizări, comentarii și like-uri, astfel încât traficul să pară organic în ochii algoritmului TikTok, a explicat Elekes.
Mai mult, aplicația a început ulterior să sugereze automat numele candidatului fictiv în căutările utilizatorilor, amplificând impactul viral.
„Noi am făcut un test de câteva ore, n-am avut buget, nu am avut foarte multe device-uri. Imaginați-vă ce se întâmplă dacă noi am avea un candidat real care este foarte priceput la manipulare, dacă am fi avut influenceri care să susțină hashtag-urile respective. Înmulțiți ca potențial cu un milion”, a explicat acesta.
După experiment, Levi a șters respectivul cont. Recorder a încercat să ia legătura cu reprezentanții TikTok, însă, până la momentul publicării, aceștia nu au răspuns solicitărilor.