Îți pierzi mințile uitându-te la meme? „suferi de putregaiul creierului”
Petreci ore întregi derulând fără minte pe rolele Instagram și TikTok? Dacă da, s-ar putea să suferi de putregaiul creierului, care a devenit cuvântul Oxford al anului.
Este un termen care surprinde preocupările cu privire la impactul consumului de cantități excesive de conținut online de calitate scăzută, în special pe rețelele sociale. Utilizarea cuvântului a înregistrat o creștere cu 230% a frecvenței sale din 2023 până în 2024.
Psihologul și profesorul de la Universitatea Oxford, Andrew Przybylski, spune că popularitatea cuvântului este un „simptom al timpului în care trăim”. Puterea creierului a învins alte cinci cuvinte din lista scurtă, inclusiv modest, Romantasy și prețuri dinamice.
Ce este putregaiul creierului?
Putregaiul creierului este definit ca presupusa deteriorare a stării mentale sau intelectuale a unei persoane, în special privită ca rezultat al consumului excesiv de material considerat a fi banal sau necontestabil. Prima utilizare înregistrată a putregaiului creierului datează cu mult înainte de crearea internetului – a fost scrisă în 1854 de Henry David Thoreau în cartea sa Walden. El critică tendința societății de a devaloriza ideile complexe și modul în care aceasta face parte dintr-un declin general al efortului mental și intelectual.
Îl face să se întrebe: „În timp ce Anglia se străduiește să vindece putregaiul cartofului, nu se va strădui vreunul să vindece putregaiul creierului – care predomină mult mai mult și mai fatal?”
Cuvântul a câștigat inițial acțiune pe rețelele sociale în rândul comunităților Gen Z și Gen Alpha, dar acum este folosit în general ca o modalitate de a descrie conținutul de calitate scăzută și de valoare scăzută găsit pe rețelele sociale.
Profesorul Przybylski spune că „nu există nicio dovadă că putregaiul creierului este de fapt un lucru”. „În schimb, descrie nemulțumirea noastră față de lumea online și este un cuvânt pe care îl putem folosi pentru a ne grupa anxietățile pe care le avem în jurul rețelelor sociale.”
Casper Grathwohl, președintele Oxford Languages, spune că privind în urmă la Oxford Word of the Year din ultimele două decenii „puteți vedea preocuparea crescândă a societății cu privire la modul în care evoluează viețile noastre virtuale, la modul în care cultura internetului pătrunde atât de mult din ceea ce suntem. și despre ce vorbim”.
„Cuvântul câștigător de anul trecut, „rizz”, a fost un exemplu interesant al modului în care limbajul este din ce în ce mai format, modelat și împărtășit în comunitățile online. „Putrerea creierului vorbește despre unul dintre pericolele percepute ale vieții virtuale și despre modul în care ne folosim timpul liber.”